Colin Nutley och pedofiler

Helena Bergström tycker synd om sin man, Colin Nutley, och vill att han ska ses som finkultur. Ojojoj, det är så synd om lilla Colin. De fick ju till och med pantsätta sitt hus för att kunna finansiera Änglagård 1! Min ödmjuka fråga till Helena är: vad trodde du? Att folk skulle kasta pengar över er? Det finns värre problem än att inte få massa bidrag från Svenska Filminstitutet (vilket de faktiskt får.. Mycket vill ha mer.) och fina recensioner i DN.

Den andra delen av Debatt handlar om pedofiler. Varannan svensk vill att man ska ha rätt att veta om det bor en dömd pedofil i grannskapet. Debatten handlar även om vad man ska göra med pedofilerna. Är kemisk kastrering en bra grej?

Det här gör mig så provocerad. Hela samhällets kollektiva reaktion mot det annorlunda och främmande! Kan man inte försöka se det med lite blidare ögon? Acceptans och samtal tycker jag känns mer givande. Nej jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig. Jag är nog bättre på att prata om det här än att skriva. Videoblogg, next? Vi får se.

Okej. Paus. Rewind. Jag sitter och ser på det under tiden jag skriver och WHAT!? Nu är det en gubbe här som driver en hemsida där han hänger ut massa pedofiler. Lägger ut namn, adress och personnummer. WTF?! På vilket sätt löser det här någonting överhuvudtaget? Sedan så säger en annan "Jag har rätt att veta vilka mina grannar är, jag har rätt att skydda mina barn." Ae, detta  är ju en form av främlingsfientlighet! Kan vi inte tvinga alla pedofiler att gå runt med en armbindel där det tydligt och klart framstår vilka de är. För de här människorna är väl inte människor? Nej, jag tycker nästan att vi kan bunta ihop alla pedofiler och skicka dem till nåt koncentrationsläger där vi sedan kan gasa ihjäl dem. Eller varför dra gränsen vid pedofili? Kan vi inte gasa ihjäl alla människor som blivit dömda för brott? Och varför inte bara dem? Kan vi inte "skydda våra barn" från alla människor som kanske riskerar att begå brott? 

Det här gör mig galen! Pedofiler är människor. Kan vi inte försöka se dem som det då?

http://svtplay.se/v/2302019/debatt/del_1_av_18

35:25 in i programmet kommer den där tönten som hänger ut folk. Lite senare ger en pappa till en dömd pedofil sin syn på saken och så vidare.. Det är så upprörande! Se!

Kommentarer
Postat av: prassel/Malin

Det kan vara lite farligt att jämföra folkgrupper och sexförbrytare (för det är ju ändå olagligt att utöva pedofili, och det brukar oftast - ytterst få undantag - ske mot barnets vilja).



Jag håller med dig ganska mycket, det är galet att man ska hålla på att ta reda på om grannen är dömd för något brott, tex pedofili, a la Storbritannien där man faktiskt kan det. Alla förtjänar att ses som människor, få en andra chans, osv.

För att ta ett annat exempel: En som begått våldtäckt för flera år sedan pga en psykisk störning el liknande och som djupt ångrar sig och tom kanske fått sitt straff, vill ju inte gärna stämplas som "våldtäcktsman" resten av sitt liv, när den personen kanske vill hitta en partner och gifta sig.



Det är ett väldigt dåligt och orättvist system om man först ska dömas till fängelse och sen när man väl avtjänat sitt straff ändå inte är fri från skuld. Är det inte ändå det som är poängen med tidsbegränsande straff? Att man ska få en ny chans? Man vill inte att ens grannar ska veta om hela ens brottshistoria när man flyttar till ett nytt ställe för att börja om.



Är det alltså debatt på svt du sett? Nu blev jag också sugen på att se det. Älskar Debatt!



MVH,

En hittills anonym läsare

2011-01-21 @ 11:14:11
URL: http://prassel.blog.com
Postat av: Alexander

Ja, jag kanske flög iväg lite där med förintelsetankarna. Jag vill bara förtydliga att jag alltså INTE tycker att man ska utrota brottslingarna. Brotten - absolut - men inte brottslingarna. Jag tror på förlåtelse.



Jag blev bara så förjordat trött på hur man stämplar folk. Man kan inte begära att få utdrag ur andras belastningsregister av en anledning. Man har ett tidsbestämt straff av en anledning. Som du säger: när man avtjänat sitt straff ska man ju vara fri! (Sen vet jag inte om jag tror på straff heller. Jag tror att vård är bättre. Men visst, man kan ju se vård som ett straff.)



Och för att utveckla lite till. Mot slutet är det en kristdemokratisk riksdagsman som menar att det farliga med att ha offentliga register av dömda är att man låter allmänheten sköta polisiära ärenden. Grejen med rättsstystemet är ju att de ska ha kompetens kring brott och brottslingar. Och även ha våldsmonopol. Allmänheten har ju en tendens att ta lagen i egna händer ibland... Och det är inte bra för någon part.



Punkt.



Va roligt (och ganska förvånande :P) att du läser min blogg! Och kul att du kommenterar! Tack!

2011-01-21 @ 12:50:55
URL: http://bojestig.blogg.se/
Postat av: Joel

Haha, verkligen ett glödhett inlägg. Sjukt kul att läsa!

2011-01-21 @ 12:57:51
Postat av: prassel/Malin

Jag tror jag såg att du skulle till London och jobba, det var nog därför jag började läsa. Och när jag börjar läsa någons blogg blir jag fast.



Det du säger i din kommentar håller jag fullständigt med om.

2011-01-21 @ 13:25:34
URL: http://prassel.blog.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0