En kort tanke 2

Läser som vanligt Underbara Claras blogg. I afton länkar hon till en debattartikel signerad Sanna Lundell och Ann Söderlund som ber svenskarna att tagga ner med sitt akoholpimplande. Speciellt kvinnors och de refererar en del till Sex and the City-mentaliteten. Att vardagen blir så mycket gladare av ett glas vin liksom (i en värld där fyllor och bakfyllor inte existerar).

Och visst är det problematiskt att vi bara dricker mer och mer. Ingen snack om saken.

Men jag kan inte hjälpa att jag blir glad av att speciellt kvinnor dricker mer. Äntligen vågar/kan kvinnor ta för sig och ta plats! Hej heja! Men ja. Kanske skulle det vara bättre om alkoholintaget fick vara ifred.

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Fast alltså, jag blir lite småsur av den där debattartikeln. Själva grundtanken håller jag definitivt med om, ett ökande drickande är ett problem och det Clara skriver om en vit jul kunde jag inte hålla mer med om, alla barn borde slippa se vuxna vara fulla, hela året om. Men att hela tiden problematisera kvinnorna, och deras vanor ... Det är bara så jäkla orättvist. Och det de skriver om SATC2 stämmer ju inte ens - de åker ju inte till Abu Dhabi för att Charlotte är utbränd utan för att Samantha har en framgångsrik karriär inom PR! Det går minsann lätt att förbise. Dessutom, hur ovanligt är det att man dricker på semestern? Det är ju inte som att de står hemma i köket och dricker hela tiden ... Bah, jag skulle nog kunna skriva lite längre om det här, men jag låter bli.

2010-12-18 @ 13:38:50
URL: http://voix.blogg.se/
Postat av: Alexander

Woho, någon blev minsann upprörd! Härligt! Jag är nog även beredd att hålla med dig till viss del. Men visst är det en hel del drickande i SATC! Min erfarenhet av serien är inte jättestor men av det jag sett så är det ju ett himla hyllande av alkohol. Inte uttryckligen men ändå. Inte ser man någon bak- eller snefylla? Alkohol är bara toppen, hela tiden, varje dag!



Men som sagt. Att det just är kvinnors beteenden man diskuterar och kollar under lupp. Det är bajs! Har du läst något på DN om Våra vänners liv? Där är det en liten debatt om huruvida serien skildrar en bra, modern mansbild. Spännande! Och kanske lite väl krystat. Man kanske inte behöver problematisera aaaallt?

2010-12-18 @ 14:08:48
URL: http://bojestig.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Visst ser man bakfylla i SATC ibland. Och de tjejerna är minsann inte på tipptopp-nivå varje dag, och vackra och tillfixade jämt och ständigt är de inte heller, de kan se riktigt risiga ut efter en festkväll. Och de gör misstag på grund av sitt alkoholintag också, och erkänner det - ungefär som verkliga kvinnor. Visst, de dricker nog oproportioneligt mycket, lite "i förbifarten" utan att reflektera stort över det, och jag kan också tycka att det är fel att glorifiera alkohol och drickande, men samtidigt är jag så trött på att man när det gäller kvinnor förbiser så mycket annat och bara fokuserar på det dåliga. Och dessutom överdriver sin fakta, som i debattartikeln, och vrider på den för att få bevis till sin tes.



Jag har inte läst den debatten, men det ska jag gå in och titta på, det är ju som sagt betydligt vanligare att man reflekterar över och kritiserar kvinnor och kvinnlig livsstil än män ...

Men visst känns det ibland överdrivet, hur en del människor kan problematisera över sådant som kanske egentligen inte spelar så stor roll. Eller, jag känner att det kanske finns viktigare saker att fundera över, och försöka förändra ...

2010-12-18 @ 18:40:55
URL: http://voix.blogg.se/
Postat av: Alexander

Okej, okej. Jag får bakläxa på mitt SATC-kunnande inser jag! :)

2010-12-19 @ 00:28:28
URL: http://bojestig.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Haha, nu låter det visst som om jag är galen i Sex and the City och vill försvara det till varje pris. Så är inte fallet, faktiskt, men jag råkar skriva en C-uppsats om just den serien och då blir man nog lite nernördad. Fast det är faktiskt en väldigt stor skillnad mellan serien och filmerna, framför allt den andra filmen, som är så mycket mer komedi och flamsig än själva serien. Men i den här debatten tycker jag nog ändå att det största problemet inte är hur SATC framställs utan att kvinnor ständigt kritiseras för sin livsstil ...

2010-12-19 @ 10:34:21
URL: http://voix.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0