Så här efteråt

Pianisten. Vilken film! Det är galet att jag inte sett den tidigare! Men ojojoj, vilken historia!

Som vanligt virvlar det runt massa tankar i huvudet som letar efter en plats att slå sig till ro och växa till sig. Men för en gångs skull känns det som att de har en gemensam nämnare; godhet.

Tre grejer bara:
  • Jag vill veta mer om Andra världskriget
  • Jag vill veta mer om psykologi och mänsklighet
  • Jag vill bli en människa som både tänker och reagerar på orättvisor

Janusz Olejniczak – Prélude in E minor, Op. 28, No. 4

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Åh, Chopin. Inget kunde passa bättre än Chopin till Pianisten. Jag älskar det första stycket, Nocturne i C-moll, den är sådär hjärtslitande (som nästan all Chopins musik är, tycker jag ...).



Jag tycker absolut att tankar är viktiga, som du säger, allt börjar med en tanke. Och det är ett ganska stort steg, ett som faktiskt kan vara avgörande, att tänka en tanke. Ibland kommer själva tanken så långsamt och efter en så lång tid, men när tanken väl är tänkt så sker allt som en lavin.

Dessutom är en tanke, i alla fall om den präntas ned och sprids, en form av reaktion ..!



Läser du mycket, förresten? Jag kommer ihåg att när jag var som mest intresserad av Andra Världskriget, eller vad man ska säga (intresserad är jag ju fortfarande men då var det extremt), så läste jag boken Exodus av Leon Uris och tyckte att den var helt makalös. Nu var det ett tag sen men om du inte läst den vill jag nog rekommendera den ändå :)



2010-12-19 @ 20:12:05
URL: http://voix.blogg.se/
Postat av: Cecilia

"Allt stort som skedde i världen skedde först i någon människas fantasi."



Sa vår fina Astrid Lindgren.

2010-12-20 @ 19:12:45
URL: http://voix.blogg.se/
Postat av: Johnny

Vad det låter som är skolgång....... Hösten 2011?

2010-12-20 @ 20:47:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0