det sanna är alltid sant

jag har nu svarat på alla kommentarer men jag vet inte om de registrerades eller nåt. ä, det kanske bara tar lite tid.. och hur intressant blev det här nu då? men tack iaf för att ni läser :) och hur töntigt blev inte det här nu då? skit samma. (skit samma är en metod jag brukar använda när nåt blir jobbigt eller känsligt, ni borde pröva den någon gång!)

och nu har jag klickat på shift+retur två gånger. vi får se om det funkar... annars vet vi att clara inte kan någonting om tangentbord. hihi

(klickar på shift+retur två gånger till) det jag skulle säga var lite tankar från debatt ikväll. det handlade (dels) om jonas gardell vs katolska kyrkan. mycket intressant! (finns snart på svtplay.se) mina tankar handlar lite om religion och hur weird förhållandet mellan samhället och religion är.

exempel 1: muhammedbilder får inte publiceras. publiceras de ändå kommer publicisterna att sprängas av galna muslimer.
exempel 2: nioårig brasiliansk flicka våldtas + blir gravid + gör abort = katolska kyrkan bannlyser läkarna och flickans mamma.

det här är bara två exempel på all skit som kommer från religion. visst, man kan säga att det bara är enskilda individer som gör massa skit och att man därför inte kan skylla på religionen i sig. jaja, jag vet tänker jag då och jag vet även att massa skit görs av ateister/agnostiker osv men det jag skulle säg handlar inte om det.

i dagens samhälle finns en rädsla för att såra religiösa, trampa någon religion på tårna och man ställer på många sätt upp på religioners krav. (jag säger inte att det är rätt eller fel, bara att jag tycker att det är så). men man kan även vända på det. på många sätt har religioner åsikter som strider mot de mänskliga rättigheterna (det mest diskuterade exemplet är homosexualitet men även abort, m.m.m.m.m.m.). här känner jag att det blir lite jobbigt. samhället får inte trampa religioner på tårna men religioner får trampa samhället på tårna. hur sjukt är inte det?

jag vet inte riktigt vad jag ville säga med det här men jag blir lite trött på att religiösa är så känsliga för kritik och debatt. eller för att helgardera mig: jag blir så trött på att jag uppfattar religiösa som känsliga för kritik och debatt. jag hörde eller läste nån gång att det sanna kan prövas och diskuteras hur mycket som helst - det är ändå alltid sant. godnatt, folks!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0